برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی شهادت و زخمی‌شدن شمار دیگری از ساکنان غزه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است| ضرورت تسهیل مسیر‌های حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران تجمع دانشجویان و اساتید مشهد در محکومیت برخورد با دانشجویان و اساتید آمریکایی حامی فلسطین+ فیلم مشوق‌های سربازان ماهر اجرایی شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اژه‌ای: امروز یکی از مسائل مهم کشور و مردم، مقوله عفاف و حجاب است وزارت خارجه به اعمال تحریم برخی از کشور‌های غربی علیه نیرو‌های مسلح ایران واکنش نشان داد ادامه حملات رژیم صهیونیستی در غزه و افزایش تعداد شهدا رئیس‌جمهور آلمان کنفرانس درباره جنگ غزه را لغو کرد تاکید شی جین‌پینگ و بلینکن بر تثبیت روابط آمریکا و چین با رویکردی مثبت و سازنده ویدئو | شناسایی و دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش در ارومیه امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد مقامات نظامی ایران و هند بر گسترش همکاری‌های دفاعی و نظامی تاکید کردند فرمانده گروه شهید دکتر حمزه صادقی مشهد: جبهه فرهنگی در خط مقدم قرار دارد
سرخط خبرها

سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال| مرگ سالانه ۴ تا ۵ هزار ایرانی بر اثر سوءمصرف مواد مخدر

  • کد خبر: ۱۴۱۶۷۰
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
سن اعتیاد در ایران ۲۴ سال| مرگ سالانه ۴ تا ۵ هزار ایرانی بر اثر سوءمصرف مواد مخدر
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سالانه ۱۰۷ هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در جهان جان خود را می‌دهد و در ایران این عدد ۴ تا ۵ هزار نفر است.، سن اعتیاد در ایران را ۲۴ سال عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ایران در همسایگی کشوری قرار دارد که رتبه اول تولید تریاک و شیشه و رتبه دوم حشیش را در دنیا دارد. ایران با توجه به اعتقاداتش ستاد مبارزه با مواد مخدر را تشکیل داده است که ۲۳ دستگاه مقابله‌ای، درمانی و توانمندسازی در آن عضو هستند. اگر تمام کشور‌هایی که در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستند چنین کاری را می‌کردند و نهادی همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر تأسیس می‌کردند قطعاً مسئله مواد مخدر به نوع دیگری در جهان مدیریت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته اعلام شد در افغانستان ممنوعیت کشت خشخاش وجود دارد، اما بعد از یک سال باید بگوییم در عمل اتفاق خاصی رخ نداده و حتی سازمان ملل در گزارش امسال اعلام کرد که تولید مواد مخدر در افغانستان ۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است. در سال ۲۰۰۰ که افغانستان اشغال شده بود تولید مواد مخدر حدود ۲۰۰ تن بود و در سالی که اشغالگران می‌رفتند نه تنها افزایش چشمگیری در تولید مواد مخدر را شاهد بودیم بلکه تغییر الگوی مصرف را مشاهده کردیم و اشغالگران در افغانستان موفق شدند که تولید شیشه را ۵ برابر افزایش دهند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مستندات داریم که برخی از هواپیما‌های ناتو، قاچاق رسمی مواد مخدر می‌کردند، گفت: شرایط اعتیاد در ایران نسبت به جهان مناسب است البته این موضوع به معنای آن نیست که ما از وضع موجود راضی باشیم.

مؤمنی با بیان اینکه در ایران میانگین سن اعتیاد ۲۴ سال و چند ماه است و در دنیا این عدد ۱۹ سال است، گفت: سالانه ۱۰۷ هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در جهان جان خود را می‌دهد و در ایران این عدد ۴ تا ۵ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه در آمریکا در ۴-۵ سال اخیر نرخ شیوع اعتیاد ۲ برابر شده است، گفت: تریاک همچنان در صدر مصرف در ایران است و ۸۰ درصد از معتادان مواد مخدر سنتی استفاده می‌کنند و ۲۰ درصد مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۳۰ درصد از جوانانی که دچار اعتیاد شدند اعلام کرده‌اند که هیچ زمان فکر نمی‌کردیم با مصرف یک یا دو بار مواد مخدر معتاد شویم و حدود ۳۰ درصد هم به دلیل اینکه قدرت "نه" گفتند نداشتند به دام اعتیاد افتادند.

مؤمنی با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در مرز‌های ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون تلفات اشرار افزایش و شهدای نیرو‌های خودی ۴۰ درصد کاهش داشته است؛ ایران در صدر کشفیات تریاک جهان قرار دارد و ۵۹ درصد مورفین و ۲۷ درصد کشفیات هروئین جهان در مرز‌های ایران کشف می‌شوند. مواد اولیه مواد مخدر صنعتی، مواد شیمیایی و پیش‌ساز‌ها است که به خودی خود ممنوع نیست که عموماً از کشور‌های اروپایی به افغانستان وارد می‌شود و طی انجام مراحلی تبدیل به شیشه می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بیشترین کشفیات مواد مخدر در چه استان‌هایی است، گفت: ۷۴ درصد کشفیات مواد مخدر ایران در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد رخ می‌دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ایران حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مصرف‌کننده مداوم مواد مخدر داریم، گفت: در تهران ظرفیت کاملی برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد؛ در سال ۹۷ ظرفیت پذیرش ۴ هزار نفر در تهران وجود داشت و اکنون به ۲۶ هزار نفر ظرفیت افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بزرگترین چالش مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان "قانون" است، به عنوان مثال قانون می‌گوید معتاد متجاهر را باید ۳ ماه و در زمان خاص ۶ ماه نگهداری شود، مگر می‌شود فردی که به تجاهر رسیده است ۶ ماهه درمان شود؟ در سال‌های گذشته مراکز تولید مواد مخدر صنعتی در ایران داشتیم و اکنون باید بگوییم این مراکز خیلی کم شده است تا حدی که می‌شود گفت اصلاً مرکز تولید مواد مخدر صنعتی نداریم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->